Co bude dál s Magento 1?

Co bude dál s Magento 1?

Co bude dál s Magento 1?

Magento 1.x je tu už spoustu let. Tehdejší firma Varien započala vývoj někdy v roce 2007, tedy před více než 10 lety. Základem pro novou ecommerce platformu byl osCommerce. Oficiální konec podpory jedničkové verze byl původně plánován na 17. listopadu 2018, což už nějakou chvíli děsí mnohé prodejce, kteří jsou na jedničkovém Magentu technicky hodně závislí.

Termín podpory Magento 1 byl nakonec prodloužen a nyní se oficiálně hovoří až o červnu 2020. Jsou tak před námi ještě dva roky oficiální podpory ze strany Magento Inc. (nyní s přívlastkem an Adobe Company, ale o tom později). Je dosti pravděpodobné, že i po červnu 2020 bude podpora ze strany Magenta prodloužena nebo ji bude nadále poskytovat nemalá komunita.

Větší problém vidím v tom, že bude ubývat komerčních modulů a služeb, do integrace s novými systémy se už nikomu moc chtít nebude, PHP se na své sedmičkové verzi také nebude držet věčně a takhle bych mohl asi dlouho pokračovat. Prostě provoz jedničkové Magenta bude po roce 2020 stále složitější a náročnější a mým odhadem někdy v roce 2022 už prakticky nemožný – tedy pokud si někdo tento open source neforkne a nebo na jeho základech nevytvoří nějakou svobodnou (ideálně zpětně kompatibilní) alternativu.

Bezpečnost pokulhává už nyní, za dva roky to bude děravá bestie

Stále větší problém je a bude s bezpečností. Už nyní víme, že jsou staré Magento eshopy napadané roboty, spamboty, záškodnickými skripty a podobně. Ze zkušenosti vidím, že 90% Magento 1.x eshopů má v systému stovky nebo tisíce fiktivních registrovaných zákazníků a odběratelů newsletteru. Tohle lze řešit celkem snadno ochranou formulářů, kterou ovšem Magento samo o sobě nemá.

Mě se osvědčil modul Google Invisible ReCaptcha od Amasty, který býval zdarma a nyní jej stále pilují a ladí i pro ty nejstarší verze Magenta 1 a tak stojí pár eur. Pak už jen pod svým Google účtem vytvořit klíče pro Invisible ReCaptcha a modul nastavit. Fiktivní účty doporučuji vymazat, jelikož zbytečně vnáší bordel do administrace/databáze a hlavně u odběratelů zpravodaje jde o zcela nesmyslné příjemce emailů. Větší problém je už v tom, že se mohou vůbec registrovat spamboti a tím snižovat rating domény a celkovou doručitelnost emailů.

Ačkoliv Magento Inc. vydává poctivě bezpečnostní záplaty a s nimi i aktualizovanou verzi Magenta 1.9.x + pravidelně monitoruje hrozby, většina eshopů nemá v těchto záplatách pořádek a mnohé je neřeší vůbec. Obecně se zdá býti nejlepším krokem z pohledu bezpečnosti přechod na Magento 2, ale tam jsem trochu skeptický a sdílím názor Neila Lynche.

Hosting pro Magento je v ČR problém č. 1

V ČR je problém zejména v hostingu, kdy většina běžných sdílených webhostingů to prakticky neumožňuje, jelikož neposkytují přístup k SSH. I proto dlouhodobě doporučuji multihosting Savana coby nejlepší Magento webhosting, jaký v ČR lze najít. Tím, že jde prakticky o managed VPS, dostane k hostingovému účtu SSH a díky tomu můžete Magento velmi snadno aktualizovat, patchovat a udržovat v kondici díky shell skriptům.

Kromě toho je možné využít i pokročilého kešování pomocí Memcached, které je jedničkovým Magentem podporováno a dokáže výrazně zlepšit rychlost odezvy eshopu. Velmi se mi osvědčila smrtící kombinace dobře dimenzovaného hostingu, Zend OPCache a Memcached v kombinaci s Lesti FPC (Full Page Caching). Tyhle věci, když se dobře zkombinují, tak je Magento ultra rychlé a ani to není moc pracné. Jen prostě na běžném sdíleném webhostingu můžete i na takovéhle legrácky zapomenout.

Máte-li Magento ve verzi 1.9.x, můžete si dokonce aktivovat PHP 7 nebo dokonce PHP 7.1 a díky modulu Inchoo_PHP7 honit Magento přes aktuálnější a hlavně výrazně rychlejší verzi PHP. Jen pozor, pro přechod na PHP 7.0 je potřeba zvolit master branch a pro ambicióznější přechod na PHP 7.1 novější vývojovou verzi 3.x. Existujou taky nástroje, které prověří celkovou kompatibilitu modulů a rozšíření třetích stran s PHP 7 … ty se budou dost hodit, protože v modulech je bordel a je to také jeden z důvodů těch zásadních změn při vývoji Magento 2.

Co dál? Magento 2 nebo něco jiného?

Nevýhoda Magenta v ČR spočívá ve velmi malém počtu odborníků a firem, které se na tuto ecommerce platformu orientují. Je tak velmi těžké najít někoho, kdo by Vám s eshopem pomohl a s Magento 2 je to ještě o něco horší. Mezi hlavní problémy dvojkové verze patří extrémní nároky na hosting (už takhle byly vysoké oproti ostatním open source CMS jako je Prestashop, WooCommerce nebo Open Cart) + náročný vývoj z pohledu znalostí a zkušeností vývojáře + nedostatek českých komerčních modulů pro Magento 2, které by usnadnili jeho nasazení v českém prostředí.

Proto se provozovatelé Magento 1.x eshopů drží často zuby nehty jedničkové verze. To je ovšem krátkozraké a s odkazem na výše uvedené informace to dává smysl tak do roku 2022. Pak už bude provoz neúnosný. Migrace na Magento 2 se vyplatí větším eshopům, jelikož jde o extrémně náročnou a nákladnou záležitost, která může výrazně převýšit investice do zbrusu nového eshopu. Provozovatele jsou zvyklí na workflow Magenta, rozšíření, šablonu a chtějí jít do dvojky ideálně s co nejmenší změnou … to však není možné.

Já osobně jsem se rozhodl už před rokem pro změnu a začal jsem část menších a středních eshopů svých zákazníků migrovat na pronajímanou platformu Shoptet. Tito zákazníci beztak nevyužívali ani desetinu potenciálu Magenta a většinu používaných funkcí bez větších potíží zastoupí funkcionality a rozšíření Shoptetu. Výhody takové migrace jsou celkem zřejmé:

  1. Jde o krabicové a funkčností dané řešení, takže se migruje bez zbytečných úprav na míru.
  2. Nějaké GDPR, EET a podobné věci jsou tam dávno vyřešené a odpadá tak finančně náročný vývoj.
  3. Už v základu dostanete HTTPS, responzivní design, best practise provedení základních funkčností eshopu.
  4. Importy dat zákazníků, odběratelů zpravodaje, produktů, kategorií a atributů zboží jsou dobře popsané.
  5. Marketingově je to skvěle řešené a pro české prostředí mnohem lépe připravené než Magento out of the box.
  6. Česká legislativa, účetní standardy, právní záležitosti a daňové povinnosti jsou ve srovnání s Magentem nebe a dudy ve prospěch Shoptetu.
  7. Neřešíte na nízké úrovni technické záležitosti jako hosting, dns, doménu, doručitelnost emailů apod.
  8. Přehledné, intuitivní a 100% lokalizované prostředí pro zákazníky i provozovatele eshopu.
  9. Ohromná komunita a velký počet firem / freelancerů, kteří Vám s eshopem pomohou.
  10. Připravuje se API a Marketplace, což může být blízké Magento vývojářům. Šablony je možné upravovat a brzy bude možné tvořit vlastní.