Webová analytika

To nejcennější na internetovém marketingu jsou data. To co běžný „offline“ svět a jeho formy marketingu prakticky neposkytují, lze na internetu měřit a vyhodnocovat.  Díky analýze webu a jeho návštěvnosti se tak můžete dozvědět:

  • Odkud přichází Vaši návštěvníci a ze kterých zdrojů se rekrutují noví zákazníci nejvíce?
  • Kde jsou slabá místa Vašeho webu, jelikož tam zákazníci stránky nejvíce opouští?
  • Máte slabiny webu s vysokou mírou opuštění, kterou způsobuje nedostatečná přístupnost a použitelnost?
  • Jaké stránky jsou nejvíce a jaké naopak nejméně navštěvované a proč tomu tak je?
  • Jaká je kvalita návštěvnosti? Kolik času tráví lidé na Vašich stránkách a kolik stránek si zhruba prohlíží?
  • Z jakých operačních systémů a prohlížečů lidé přichází? Máte pro tyto platformy web dostatečně optimalizovaný?
  • Je obchodní výkon eshopu srovnatelný na mobilu, na tabletu i na desktopu?
  • Které zdroje návštěvnosti jsou pro Váš business nejcennější a přináší nejvíce nákupů a poptávek?
  • Byla kampaň, do které jste investovali tisíce korun, úspěšná nebo spíš neúspěšná?

Internetový marketing jde ruku v ruce s měřením kvality / kvantity návštěvnosti a návratnosti investic vložených do výstavby, správy a propagace Vašeho webu či internetového obchodu. Pokud neměříte komerční výkonnost Vašich stránek a nesledujete trendy v její návštěvnosti, nemůžete dost dobře vyhodnotit úspěšnost Vašeho internetového podnikání a provést potřebné kroky ke zlepšení.

Nasazení a využití analytických nástrojů

Pro měření a vyhodnocování návštěvnosti slouží analytické nástroje jako jsou Google Analytics, Adobe Analytics Cloud, Webtrends, Yahoo Analytics, NaVrcholu, Piwik a další. Pro pokročilejší práci s daty pak slouží nástroje vhodné pro optimalizaci konverzního poměru, A/B testování a zlepšování UX webu jako je Optimizely, Google Analytics Experiments, Kissmetrics, Crazy Egg, Hotjar, Unbounce nebo BrowserStack. Pro internetové obchody doporučuji minimálně nasazení Google Analytics. Důvody pro tuto volbu jsou prosté:

  • Nástroj od Google zdarma pro komerční i nekomerční užití.
  • Široké spektrum měřených metrik a propracované rozhraní pro správu analytických dat vč. grafů, automatických reportů a exportů dat do PDF, Excelu či strukturovaného textu.
  • Silné nástroje pro měření komerční úspěšnosti webu – tzv. modul eCommerce.
  • Snadná integrace s weby a eshopy. Hotové moduly pro měření do WordPressu, pro Magento, Prestashop i další open source i closed source platformy.
  • Vynikající dokumentace, skvělá komunita, mnoho online i tištěných publikací, možnost certifikace.
  • Velká rozšířenost nejen ve světě a v USA, ale také u nás v ČR.
  • Možnost omezit zdroje návštěvnosti, které se nemají započítávat do statistik a tím je zkreslovat (např. provozovatele eshopu, pobočkové pracovníky a správce marketingu).

Analýza webu

Díky analýze Vašeho webu se budete moci přizpůsobit návštěvníkům a potenciálním zákazníkům, napravit chyby ve struktuře a přístupnosti webu a zvýšit tak komerční úspěch Vaší prezentace na internetu. Analýza webu je komplexní report o stavu Vašich webových stránek zahrnující mnoho faktorů, jež přímo ovlivňují úspěch Vašeho online podnikání. Mezi ty nejdůležitější faktory patří:

  • Přístupnost webu a použitelnost (především navigace stránek, viditelnost řídících prvků a hierarchie struktury webu).
  • Grafická podoba stránek a design, layout a opodstatněné rozmístění prvků na stránkách.
  • Technické zpracování stránek, URL architektura, validita kódu na webu a použité technologie.
  • Připravenost na optimalizace pro vyhledávače, rozsah linkbuildingu a možnost indexování stránek vyhledávači.
  • Komerční přesvědčivost, rozmístění a provedení prvků typu Call for Action.
  • Obsahová stránka webu – originální obsah, kvalita zpracování textů i multimediálního obsahu.
  • Konkurence v oboru a umístění ve v rámci konkurence na internetu.

SEO analýza

Specifickou formou webové analýzy je SEO analýza. Ta se zaměřuje výhradně na optimalizaci webu pro vyhledávače a to na dvě části – onPage faktory a offPage faktory. První část přináší informace o stavu Vašeho webu v souvislosti s indexování vyhledávači. Tj. kvalitu zpracování stránek z pohledu vyhledávačů, přítomnost a kvalitu zpracování významných elementů stránky jako jsou meta informace, titulky stránek a interní / externí odkazy. Hodnotí chyby v URL architektuře, dostupnost a zpracování mapy stránek stejně jako dalších nástrojů pro nastavení práv vyhledávačů (robots.txt) či unikátnost obsahu.

Druhá část analýzy se pak zaměřuje na offPage faktory, což je v rámci optimalizace pro vyhledávače oblast zpětných odkazů – tedy linkbuilding. Report řeší kvalitu klíčových slov a jejich výskyt na webu a především na stránkách mimo Váš web. Hodnotí se kvalita a kvantita zpětných odkazů, hodnocení webu a jeho zpětných odkazů z pohledu internetových vyhledávačů či přítomnost a kvalita prezentace firmy na sociálních sítích.

Analýza návštěvnosti

Další speciální formou analýzy webu je Analýza návštěvnosti. Ta přináší informace o kvantitě a kvalitě návštěvnosti Vašich internetových stránek. Segmentuje návštěvníky stránek podle několika metrik:

  • Zdroj návštěvnosti (stránek či vyhledávačů, ze kterých přišli)
  • Technické informace (operační systém, internetový prohližeč, verze Flash, přítomnost Javy a JavaScriptu a další)
  • Demografie (v principu tyto statistiky poskytují jen některé reklamní sítě a vybrané analytické nástroje)

Report informuje o nejúspěšnějších vstupních stránkách webu a nastíní, které stránky by naopak měly být upraveny, aby se staly stejně úspěšné. Analýza rozebírá kvalitu návštěvnosti podle zdrojů a technologií – dozvíte se tak třeba, že:

  • Vámi prosazovaná rozsáhlá registrace do webových katalogů přivádí jen mizivou a navíc nekvalitní návštěvnost.
  • Zdrojem vysoké a přitom kvalitní návštěvnost je např. server Firmy.cz a stálo by tak za to, umístit tam placený zápis.
  • Ze sociálních sítí má význam věnovat úsilí jen Facebooku. Z LinkedIn přichází lidé se zájmem o práci a tudíž by bylo dobré nasměrovat je na stránku Kariéra.
  • PPC kampaň na Google Vám přinesla za měsíc dvacet konverzí v hodnotě 10 000,- Kč a přitom jste do kampaně vložili 15 000,- Kč. Bylo by tedy vhodné kampaň optimalizovat, snížit náklady na správu nebo zlepšit faktory komerční úspěšnosti na cílových stránkách kampaně.
  • Nejvíce lidí, kteří kupují Igráčky, přichází ze serverů pro děti. Proč tedy nepodpořit prodej tohoto zboží bannerovou reklamní kampaní na stránkách určených právě dětem?
  • Na stránce rozcestníku lidé tráví jen několik málo vteřin a opuští web. Po prozkoumání můžete zjistit, že byl obsah stránky omylem smazán Vaším novým editorem webu.

Přínosy analýzy návštěvnosti jsou rozsáhlé a záleží jen na Vás, kterou z potřeb ve své poptávce po analytických službých Open Mage vyzdvihnete. Komplexní report je k dispozici všem bez rozdílu. Za detailní zpracování určité části reportu si připlatíte jen v řádech stokorun a získáte tak velmi hodnotný podklad pro rozvoj Vašeho podnikání na internetu. Trochu jiné metriky řeší report v rámci konverzních webů (prodej služeb, předplatného online, eshopy a podobně). Vyžádejte si ceník analýzy na míru Vašeho webu či internetového obchodu.