Srovnávače zboží

Zbožové vyhledávače jsou pro mnohé internetové obchody jedním z nejefektivnějších nástrojů podpory prodeje. Lidé jdou na tyto stránky často už vybírat kde nakoupí, což je ta nejbližší fáze rozhodování před samotným nákupem. To se samozřejmě odrazí v konverzním poměru, který hraje ve prospěch zbožových srovnávačů.

Ačkoliv je ve většině těchto srovnávačů zboží prioritním kritériem výběru cena, není to tak vždy. Heuréka.cz, která v tomto oboru nyní udává směr, nastolila novou éru, kdy je zboží hodnoceno nejen zákazníky, ale i samotným vyhledávačem podle dalších kritérií jako je dostupnost zboží skladem a možnost rychlé expedice, kvalita a věrohodnost internetového prodejce nebo recenze nákupu v eshopu přímo od jeho zákazníků (čili žádné podvrhy a fikce).

Optimalizace pro srovnávače zboží

Ano, je to tak. Srovnávače zboží se stávají autonomním odvětvím internetového marketingu stejně jako např. SEO nebo PPC kampaně. Můžete si nechat připravit jednoduchý XML feed Vašeho produktového katalogu a ten zaregistrovat na službách Zboží.cz, Heuréka.cz a dalších. Získáte ovšem pouze bezcenný zpětný odkaz, pár zobrazení a často jen jednotky prokliků. Pro nějaký efekt je potřeba věnovat srovnávačům zboží úsilí – velké úsilí. Stejně jako je tomu u optimalizace pro vyhledávače nebo PPC kampaní – platí pravidlo, že zfušovaná kampaň a příliš povrchní a špatné SEO Vám nic zajímavého nepřinesou, často naopak.

V čem takové úsilí tedy spočívá? Je potřeba velmi dobře nastavit samotný účet u zbožového srovnávače, vyplnit maximum údajů. Stejně tak je potřeba dbát na přesvědčivost popisků v XML feedech, korektní názvy zboží, vyplnění nepovinných kolonek jako je dostupnost zboží, doplnění EAN kódů pokud jimi disponujete. Zvlášť důležitá je správná kategorizace zboží podle hierarchie vyhledávačů (především u Heuréky a Zboží.cz) – nejlépe vytvořením uživatelského atributu pro Váš katalog zboží. Vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání přináší placené prokliky nebo certifikace Ověřeno zákazníky v případě Heuréky. Ve výčtu procesů a nástrojů pro optimalizaci bych mohl takto dlouho pokračovat. Všechny tyto záležitosti jsou předmětem konzultací Open Mage.

Konzultace optimalizace pro zbožové vyhledávače

Open Mage je konzultant optimalizace pro srovnávače zboží. Optimálně nastavený XML feed s vhodným obsahem, konfigurace zákaznických účtů, nasazení placených kampaní ve srovnávačích zboží či revizní analýzy výkonu – to vše je předmětem práce zlepšující výkon, efektivitu a především návratnost investic vložených do zbožových vyhledávačů.

Soustředím se na dva přední hráče na trhu – Heuréka a Zboží – nicméně jsem schopen poskytovat konzultace i pro další média. Jsem schopen nabídnout revizi či audit Vaší stávající implementace XML feedů. Mohu analyzovat výkon srovnávačů zboží pro Váš eshop pomocí nástrojů jako je Google Analytics. Pomohu Vám se získáním certifikace Ověřeno zákazníky nebo s placenou kampaní. Kompletní výčet souvisejících služeb je zde:

  • Revize a audit XML feedu pro Heuréka.cz, Zboží.cz a další zbožové vyhledávače.
  • Revize a úprava nastavení zákaznických účtů v systémech Heuréka.cz a Zboží.cz.
  • Korekce informací a nastavení eshopu v systému zbožového srovnávače.
  • Implementace placené kampaně ve Zboží a na Heuréce.
  • Konzultace správné kategorizace zboží v XML feedu, příp. řešení párování produktů s hierarchií Heuréky.
  • Zajištění výkonu pomocí změn v názvech produktů, doplnění EAN kódů a nepovinných atributů XML feedu.
  • Analýza kvality návštěvnosti ze srovnávačů zboží pomocí Google Analytics.
  • Reportování výkonu zbožových srovnávačů s ohledem na návratnost investic a konverzní metriky.
  • Pomoc s implementací Ověřeno zákazníky ve Vašem eshopu. Stejně tak s procesem získání certifikace.
  • Nasazení měření konverzí z Heuréky.

Optimalizace XML feedů z Eshop Rychle, Webareal nebo Webnode

Mnoho uživatelů pronajatých řešení eshopů na platformách Eshop Rychle, Webareal nebo třeba Webnode zjistilo, že implementace XML feedů pro zbožové vyhledávače je na těchto platformách zcela nedostatečná. Základní implementace totiž neumožňuje vlastní kategorizaci zboží dle hierarchie na Heuréce nebo Zboží, což výrazně snižuje výkon a efektivitu. Pominu-li další nedostatky jako je nemožnost určit si vlastní název produktu pro prezentaci ve frontendu eshopu a vlastní pro export určený pro XML feed zbožovým srovnávačům nebo problematické nasazení volitelných atributů feedu, samotnou kategorizace lze řešit vcelku snadno workaroundem.

Zbožovým srovnávačům je totiž jedno na jaké URL, dokonce i na jaké doméně, se XML Feed daného eshopu nachází. Díky základnímu exportu z pronajatého internetového obchodu lze získat potřebná základní data a ta poté parsováním v aplikace Open Mage spárovat s dodatečnými daty (vlastní kategorizace, volitelné atributy) ve formě CSV souboru, který si může připravit každý obchodník podle svých představ. Srovnávače si pak berou data z doplněného XML feedu, který může být hostován na freehostingu nebo jakémkoliv webu, který podporuje PHP a automatizaci pomocí Cronu.

Základní implementaci obsahující pouze možnost kategorizace zboží v XML feedu dle hierarchie Heuréky nebo Zboží poskytuji díky hotovému řešení za 500,- Kč (nejsem plátce DPH). Rozšířená implementace bude stát jen v řádech několika stokorun více. Neváhejte a informujte se na možnosti implementace pro Váš eshop.